LEESBARE DECORATIE VOOR VLOER EN WAND

uit PI, project en interieur / vloerspecial 1997

‘De ogen moeten even wennen, maar dan doemen de woorden ‘WELKOM’ en ‘TOEKOMST’ duidelijk uit de ondergrond op.
vloer 649-9a-D3 100Met dit vloerontwerp studeerde Hakkens in 1995 af aan de afdeling grafische vormgeving van de Gerrit Rietveldacademie te Amsterdam. Haar eigen alfabet, CORDOBA, vormt de basis voor de decoratieve vloer die werd uitgevoerd in zwart en wit marmoleum (sponsors Forbo-Krommenie en Siersema Amsterdam)

Hakkens’ lettervormen zijn, zoals de naam al aangeeft, geïnspireerd op de overblijfselen van de rijke Islamitische bouwkunst in de Zuid-Spaanse streek Andalusië. “lk was diep onder de indruk van de Moorse pracht die zich haast op alIe muren manifesteert in tekens en -voor mij – onleesbale teksten. Met ons hoekige Romeinse lettertype wilde ik komen tot een dergelijke vormentaal van leesbare decoratie”, zo licht de ontwerpster haar werk toe.

Inmiddels heeft Hakkens haar ideeën voor leesbare decoratie verder uitgewerkt. Andalusië is rijk aan tegeltableaus met vaak religieuze afbeeldingen. lakeiE-2-2000 100 P1260772In samenwerking met een ambachtelijke tegelfabrikant uit Mairena / Sevilla onderzocht zij de mogelijkheden voor wanddecoratie. ‘..EN DAN DE KNECHT TAART LATEN BRENGEN’ was het resultaat.

De ontwerpen blijken zich bovendien goed te lenen voor zeefdrukken op textiel.
Hakkens richt zich met haar wand- en vloerontwerpen met name op project inrichting en monumentale toepassingen. Overigens wil zij zich hierbij niet beperken tot haar CORDOBA alfabet. Al naar gelang de wensen van architect of opdrachtgever en de eisen die een bepaalde ruimte stelt, bestrijken haar ontwerpideeën een breed scala van leesbare en onleesbare decoraties.

Tot eind maart wordt het vloerontwerp van Hakkens geëxposeerd bij Metri / meubelontwerp- en uitvoering te Amsterdam.

Comments are closed.